torsdag 22 februari 2018

Tulpaner från Amsterdam


Att tulpaner har sitt hemland i Nederländerna vet nog många av oss. Tulpaner är de blommor som kommer först om våren. Denna underbara blomma har också blivit besjungen. Här kommer texten till sången Tulpaner från Amsterdam som då besjungs av Lasse Lönndahl, ja även Alice Babs.

Muntert en väderkvarn svingar vingarna runt som till dans.
Under de svingande vingar kysste en Gretchen sin Hans.
”när du nu reser ifrån mig”, sa hon, och tåren den rann.
”Hur vet jag att du mig älskar ännu?”
”Det ska du få se”, svara’ han ...
|: när det våras skickar jag till dig tulpaner från Amsterdam.
Jag ska skicka varje dag till dig tulpaner från Amsterdam.
när vi ses igen så får min vän tulpaner från Amsterdam.
Gula, röda ska dom glöda.
Jag ska svara och förklara det som inga ord får fram med
tulpaner från Amsterdam:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar