onsdag 21 februari 2018

Drycker jag har för min njutning skull.



Ja man skall väll inte skriva om de alkoholvanor man har, men jag gör ändå ett försök i att beskriva de som ger mig lite mervärde. De tre på bilden får bilda essensen över det jag dricker på sommaren. Vittvin toppar listan, denna ljuvliga dryck som svalkar så i dagar av hetta. Även en färsk pressad juice passar bra och gör samma himmelska effekt. Den är helt utan alkohol, så god och svalkande den med. Sen har vi ouzon, mmm den är ljuvlig efter mat. Den skall serveras med is och då få sin grumliga färg. Vi har detta hemma, och på terrassen under varma sommar dagar gör detta susen för humöret.

Som vittvin har jag en favorit, det är från Nya Zeeland. Namnet är Stoneleigh Sauvignon Blanc, ett fint vitt vin som blommar efter var klunk du tar. Njutningen är fullkomlig, kan drickas tillsammans med mat som har havskaraktär. Eller bara som det är. Kostar på systemet runt 100 kronor.

Ouzo skall serveras med is som sagt, får då en mjölkig grumlig färg. Så supergott att bara smutta på efter en god middag. Ouzo har en smak av lakrits, är Greklands nationaldryck. På ön Karpathos finns det destillerier som just tillverkar denna härliga dryck. Jag och min sambo har många minnen till just ett glas ouzo. Denna dryck har vi fått vid små rätta tillfällen då vi varit på öarna i Grekland.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar