söndag 25 februari 2018

Schacktavlor


Dessa tavlor är de senaste i den rad av motiv jag har målat upp. De har storleken 15*15 cm , så de är inte stora. Det är min sambos intresse i schack som gjort att dessa motiv har kommit till. De är då fem i antalet, alla de större pjäserna har målats upp med en bonde.

Spelet schack är väldigt fascinerande, men svårt att lära sig spela nu i min ålder. Nog för att jag försöker, men de barn jag spelar mot, de slår mig hela tiden. Schack är ypperligt att börja spela när man är ca fem, sex år, då har du möjlighet att utveckla fina tekniker.

Det finns en liten pojke jag spelar mot i schack, Hugo, han är fantastisk. Som han spelar bort mig. Senast tog han alla mina pjäser, då han äntligen sa schackmatt. Det liksom glittrar i ögonen på honom, då han vinner. Han är sex år och att få slå mig som är vuxen, är så roligt för honom. Och jag bjuder på det så gärna.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar