måndag 19 februari 2018

Grillad Bläckfisk - det godaste som finns



Här är en bild från mitt besök på Kreta för ett tag sen. Bilden inbjuder till en måltid bestående av en grillad bläckfisk tillsammans med kokt/stekt potatis. Jag lovar, det var lika gott som det ser ut. När jag kommer till Grekland, så måste jag äta det minst en gång innan jag känner att jag har varit där. Det är absolut det godaste jag vet, och grekerna gör denna rätt så väldigt god. Hittade ett recept på just detta, kanske det är något som ni vill pröva på att laga.
                                                                                        
 1. Skölj bläckfisken och dra loss huvudet med hjälp av bläckfiskarmarna (tentaklerna). Inälvor och bläcksäck följer då med.
2. Skär loss tentaklerna strax nedanför huvudet. Släng huvud och inälvor.
3. Dra ur broskpennan som sitter inuti kroppen.
4. Dra av skinnet.
5. Skär upp bläckfisken till ett platt stycke med insidan upp. Skrapa bort alla hinnor. Snitta tunna parallella snitt halvvägs igenom med en vass kniv till ett rutmönster.
6. Blanda samman ingredienserna till dressingen.
7. Hetta upp en grillpanna med litet olja. Lägg i bläckfiskarna med den snittade ytan nedåt samt tentaklerna och stek ca 1 min. Tryck lite lätt på bläckfiskarna så rullar de ihop sig. Vänd tentaklerna. Stek alltsammans ytterligare ca 1 min.
8. Lägg upp bläckfisken på tallrikar med rucolasallad. Stek hastigt halverade cocktailtomater med lite av dressingen i grillpannan så de blir varma. Häll det över bläckfisken och servera med dressing, flingsalt och citronklyfta.          
         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar