lördag 28 mars 2020

Böcker att läsa för lugnade stunder



Dessa böcker jag har här i min lista, för att ta fram i stunder då du vill utöka ditt lugn, är favoriter i min bokhylla. De ligger som grund till mycket av mitt tänk om min omvärld. Dels personligt, men också för den samtid som är vår värld. Jag rekommenderar böckerna starkt, tillsammans ger de en fast grund att stå på.

  • Från Aten till Los Angeles, idéhistoriska miljöer. I denna bok får du ta del av alla de viktigaste filosofer som vi haft i världen. Deras tankar om världen beskrivs och den syn på hur världen samspelar mot människosläktet. Det finns en bok till jag har på samma tema Sofies Värld av Jostein Gaarder. Dessa två lägger fin grund till synen på omvärlden. Lättlästa och underhållande, inte svåra att ta del av.
  • Etik av Anne Heberlein. Här behandlar Anne ämnen så som förhållandet till oss som människa, vår moral och mening med allt runt om oss. Hon tar hjälp av de filosofer som har haft tankar om de eviga frågorna om vår vardag. En riktigt underhållande bok, liten i sitt format, vilket gör att den är lätt att ha med sig.
  • Tillsammans - om medkänsla och bekräftelse av Anna Kåver och Åsa Nilsson. Dessa två kvinnor skriver om den utmaningen det är att fungera tillsammans som människor. Hur svårt det är att få goda relationer.Men genom att öka din medkänsla, mot dig själv och andra, kan du vinna ett gott liv. Ämnen som respekt lyfts, vilka ger glädje och ökar utrymmet för utveckling. Boken är lättläst och indelad i bra kapitel, viket gör att du kan ta dig an ämnena lite som du vill.
  • GRIT av Angela Duckworth. Denna bok på engelska förklarar nyckeln till de mål du vill uppnå i livet. Din strävan och envishet är viktiga och hur du reser dig efter att ha nått botten, vilka verktyg som då är viktiga att äga och lära sig. Denna bok förändrar ditt liv, den måste läsas.
  • Så gör jag av Bodil Malmsten. Bodil beskriver här sitt sätt om hur hon lägger upp sin konst om hur man skriver en bok. Praktiska tips och fin handledning för struktur i konsten att skriva, om det så må vara en roman eller bara skriva av sig bättre. En härlig bok, färgglad och praktisk.
  • Mat som gör gott av Tareq Taylor. I denna mycket underhållande bok, fint illustrerad, får du väldigt användbara tips om ett hälsosamt liv i matens tecken. Du kommer att finna att matlagning inte behöver vara tråkig eller krånglig. Boken är helt överlägsen andra kokböcker.
Dessa böcker kan läsas flera gånger om, de kommer aldrig gå ur tiden, läs och njut. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar