söndag 2 juni 2013

Matlagning - också en konst

Att laga mat skall vara lätt och enkelt. Att det tar tid gör ingenting, det förhöjer bara njutningen. Idag finns det många att inspireras från, det skrivs många böcker och tv sänder många matlagnings-program. Min favorit programledare inom matlagning är Jammie Oliver. Hans matkonst står för lätthet med finess och serverar detta med en god portion härlig vardagshumor.

Idag skulle jag nog kunna laga till det mesta som finns på recept. Har provat mycket inom matlagningens alla roliga infall. Men det har varit en lång väg dit, att våga ta sig an mer komplicerade rätter. Min mamma stod för matlagningen hemma och servade oss gladeligen, vilket gjorde att när jag skulle pröva mina egna vingar stod jag handfallen och visste inte var jag skulle börja. Jag kommer ihåg mitt första jobb inom vården. Skulle då laga mat på ett boende för funktionshindrade. Det skulle serveras älgstek och du kan själv tänka dig, jag hade då som 18 åring inte ens kokt ett ägg själv. Det blev katastrof!!!! Och högljudda protester, särskilt för såsen som var en bearnisesås på påse. Idag går det som sagt lättare, efter älgsteksincidenten fick jag ju sätta fart. Genom familj, släkt och vänner har vi bytt recept och inspirerat varandra till god matlagning.
 
 
Jag vill gärna dela med mig av mina recept. Goda recept som är lätta att tillaga. Här kommer ett smakprov på något gott till grillen. En sallad som gått genom släkten. Sally, min faster, är upphovsmakerska till denna sommarskapelse.
 
  1. Hacka gurka, tomat, isbergssallad och blomkål och lägg blandat i en vacker skål.
  2. Blanda lite majonäs med gräddfil och citron. Salta och peppra efter behag.
  3. Blanda ner detta bland grönsakerna
  4. Toppa med skivade rädisor och småklippt gräslök
Denna sallad passar till all sorts grillat. Jättegott, jag lovar!!! Smaklig spis......  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar