onsdag 19 juni 2013

Mitt London....

Att skriva om en stor metropol som London kräver mod anser jag. Här har så många av er satt sina fötter och gjort nedslag på många olika sätt. Alla har något som de anser se som sitt London, här finns ju faktiskt något för alla. Jag vill våga mig på att ge er de bitar jag tycker är häftiga att besöka.

Vi börjar med med den plats jag troligen har besökt flest gånger under mina resor till London. Här är Covent Garden Market. En livfull plats med mycket för sinnena att avnjuta. Jag menar att här får du lukten av torg handel, musik och jyckel för hörsel och syn och inte minst go serverad öl på puben Punch and Judy för ditt smaksinne. En go plats att vimla på. Känn din plats i denna miljö.

Det allra första minnet av London, är när vi äntligen hittade Carnaby Street. Gatan på 60-talet känt för sin hippiekultur.  På vårt besök upptäckte vi butiken Body Shop. Ett riktigt smultronställe för oss, eftersom detta på den tiden inte fanns i Malmö. Att hitta hit får du ge dig ut på Oxford Street och svänga ner till Regent Street, där på en parallell gata ligger denna historiska gata.
 
 

Trafalgar Square är en annan plats som känns skön och luftig mitt i detta myllrande London. När vi som au-pairer var här lärde vi känna lite ytligt punkarna som höll till här. Annars är jag mest här för att gå National Galleri. Ett konstmuseum väl värt sitt besök, med stora luftiga rum och utmärkt konst. När man ändå besöker gallerierna kan du också besöka Tate galleri. Ett mindre galleri med mycket brittiska konstnärer.
 
 

Ett annat roligt landmärke i London är Harrods. Här kan man köpa allt man önskar om man är villig att betala ett gott pris. Men att titta går också och ta dig då till fiskavdelningen och se vad de har skapat med fisk i en fin skulptur. Fika gärna här med scones och gott te.
 
 
 
En båttur på Themsen är inte heller dumt. Njut över vyerna och se de fina landmärkena längs floden. Ett av de goa är Big Ben. Bredvid klocktornet finns en pub, som jag har glömt namnet, där de serverar jättegod Sheperds Pie. En paj gjord på köttfärssås och potatismos.
 
Det finns så mycket att upptäcka i denna stad.....Ta Camden Market, Portobello Road, High Street Kensington, Kings Road och Baker Street. Alla dessa ställen har sin egen prägel. Med butiker som säljer special varor just för ditt shoppande så att du kan ta något unikt med dig hem.
 
  
China Town är också väl värt ett besök. En stadsdel där du känner att du plötsligt har hamnat allt annat än i London. Här duggar restaurangerna tätt tillsammans med souvenirbutiker. Ett myller av folk trivs här och flanerar och botaniserar bland allt som finns här. 
 
Ja som sagt, detta är ett urval av det jag tycker om att besöka. Inget som är väldigt ovanligt.... Har så mycket mer att se och upptäcka och vet att det blir möjligt, eftersom London är ett resmål man gärna återvänder till.
 
IF YOU`RE TIRED OF LONDON YOU`RE TIRED OF LIFE 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar