tisdag 11 juni 2013

Ett urval av mitt konstnärsskap.


Med denna tavla började det en gång, mitt målande med oljefärg. Ett stilleben i klassisk stil, en vas med några äpplen placerade på en veckad duk. Tavlan är gjord i en atelje på Stora Nygatan. Här tar den knirrande trätrappan en upp till loftet och man kommer in i ett stort vit målat rum, som luktar av terpentin och linolja. Ett rum som är fyllt med skapar lust och stora drömmar om storslagna tavlor. Konstnären Jimmy Czepan är inredare av denna kreativa plats.


Här är min absoluta favorit av de tavlor jag har målat. Ett abloy lås i uppförstorat format, målad på en himmelsblå bakgrund. Det var jätte spännande att måla detta motiv, att ta något litet och måla upp alla detaljer väldigt stort. Mest spännande var det att hitta ljuset och kontra med skugga. Ett ganska koloristiskt måleri, med de kompleteringsfärger jag har pratat om innan.





Detta motiv är hämtat från en utflyckt vi gjorde med målargruppen en sommar i juli 1995. En grusväg på väg mot bebyggelsen i Torup. En super dag för måleri och förkovring till hur men lägger färg till sitt motiv av naturen. Även här är ljuset och skuggan viktig för att få djup och rörelse i bilden. Att sedan detaljmåleriet inte är överenskommande spelar liten roll. Jag har målat lite som impressionister jag är så imponerad av.  





 
Detta är så nära ett proträtt jag kan komma. En mask målat lite som om det var ett riktigt ansikte. Tycker det är jättesvårt med proträtt, det gäller verkligen att använda ljus och skugga här.


Här har jag tagit med aqvarell färgerna på semestern och målat upp ett motiv från stranden. Det är Nidristrand på ön Lefkas. Ett mysig ställe på en av Greklands alla fina öar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar