söndag 14 mars 2021

Att resa, för första gången

 


Här är jag, 21 år gammal, redo för en middag ute på stan, i detta fall Paris. Har nyköpta kläder inför resan dit, håret fönat i bästa 80-tals stil. Med spänd förväntan ser jag framemot kvällens restaurang, nyfiken på vart vi hamnar. Glad över att få vara i en stor stad med mycket att uppleva. Språket talar jag ej, men klarar mig på min engelska. Dofter och miljö är nya för en, annan arkitektur, en annan cuisine. Allt är annorlunda, jag är inte rädd inför det, bara väldigt tacksam över att få uppleva nya en plats. En plats som ger ny kunskap och erfarenhet att ta sig fram på främmande mark. Första resan med en kompis, har fört en hit. Vi är dem som formar det vi vill uppleva, inga föräldrar som betonar resans innehåll eller hur vi skall förfara, bara vårt eget tillvägagångsätt sätter takten för vår resa. Med allt vad en resa innebär och med all det pirr att med egna ben göra något sådant här tillsammans med en vän, kommer tankar om förnyelse och insikter på plats inombords. Man förändras och mognar, livet blir större än den plats man växte upp på. Perspektiven vidgas och närvaron till sig själv blir djupare. Detta sker var gång man kommer till nya miljöer, världen kommer lite närmre och allt blir inte lika främmande längre. Mer förståelse skapas. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar