torsdag 11 mars 2021

Ny livsföring med nya insikter

 


Ett grönare liv börjar med ett synsätt där du rengör bland det gamla invanda. Rutiner och invanda mönster är svåra att bryta om man inte med hjälpmedel ger sig själv en kick åt ett annat håll. Mina gamla mönster skall bryta med hjälp av dessa böcker tänkte jag. Att leva enklare med nya matvanor och att odla all det nya gröna i trädgården. 

För mig börja allt med listor på saker som skall utföras. Min lista över köksväxter är gjord. Nya växter kommer att träda in där i trädgårdslandet. Bland detta kommer också några blommor att finnas, som också är nyttoväxter, jag tänker på ringblomma, buskkrasse och luktärt. Som jag sagt, jag bara längtar efter utesäsongen. 

Att jag sedan valt en bok om att leva enklare, kompletterar min syn på ett mer nära förhållande till den natur jag har runt omkring mig. Några av dessa livregler från Zenbuddismen, gör det väldigt lätt att hantera sin vardag. Du tänker bara en tanke åt gången, gör en uppgift i taget, äter när du äter och gör en fin rutin av din dag. Ingen stress, bara ett stilla flow över de uppgifter som skall göras för att ditt liv skall flyta.

Att binda ihop natur med enklare leverne, passar väldigt bra ihop. Du behöver inte längre sträva efter en viss status för att få livet värt leva. Din ribba för dig läggs lägre och allt blir drägligare att för dig att andas. Du hittar ödmjukheten till dig själv och andra, du lyssnar till det lilla istället för det stora i livet. Kastar av dig massa masker du bär för att tillfredsställa andra. Din egen sanna natur får plats. 

Allt detta måste komma inne från dig själv. Detta kan inte komma från någon annan. Harmonin är priset från ditt letande efter sann lycka inombords. Det är där det börjar någonstans, ett frö som får gro sakta inom dig mot något som är annorlunda. Egna frågor har fått svar inom dig att formas. Vishet är ditt sökande. Lugn är din motor.   

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar