söndag 23 juni 2013

Gallerier - som betytt mycket för mitt konstvetande.

För att förstå och komma nära konsten att måla är det viktigt att se och "känna" på de objekt som finns skapade av konstnärer i vår omgivning. Ett lätt sätt att ta reda på detta är att gå på konstgallerier, stora som små. Här kommer jag att presentera några olika konsthallar av det stora slaget. De utställningar som dessa hallar har haft, har varit vägledande för mitt konstvetande.

 
 
 
På Louisiana i Danmark har jag varit på fina utställningar. Här har jag upplevt Salvador Dali, Monet, Bonnard, Edward Hooper, Toulouse Lautrec och Paul Klee! Fina konstnärer med fantastiska uttryck sätt. Oftast till dessa utställningar finns en film som beskriver konstnärens liv och tankar. Orson Wells  har gjort film av Dalis konstnärskap till exempel, en helt galen film om en lika galen man. Att se dessa filmer gör att man får ett fylligare proträtt av skaparen.
 
Att träda in på Louisiana är att komma in en skön estetisk värld, ett stort rum med avgränsande bersåer där olika konstuttryck presenteras. Du äter något gott här i restaurangen eller har något med dig som du tar i den stora trädgården. Glass får du äta utanför dessa grindar. Du behöver inte alltid se på konst när du är här, flanera i trädgården är gott nog.
 
 
Malmö konsthall är så nära mig så här slinker man in på ett kick och alla konstnärer jag har sett här kan inte räknas upp men några goa som August Strindberg, Sam Francis och Goya har placerats i dessa sköna salar. Konsthallen ligger mitt i Malmö centrum, byggdes 1975 av arkitekten Klas Anshelm. Salarna erbjuder utmaningar för de samtida konstnärer hallen erbjuder utrymme till. Här har du vid 14.00 tiden en guide som tar dig runt i Konsthallen och berättar om konstverken och konstnärens idéer. Ett säkert kort för mer insikt om vad konstnären vill återge.
 
 
Här är den ståtliga entrén till Louvren i Paris. När du är här får du ha ett par goa skor på dig och en vattenflaska, för här tar det tid att ta sig runt detta anrika museum. Här samlas all konst du har läst om, men den mest kända är nog ändå den mytomspunna Mona Lisa. En tavla av den store Leonard de Vinci målad tidigt 1500 tal. Dan Browns bestseller Da Vinci Coden börja här i dessa storslagna salar. Ett måste är att ta sig tid till detta fina museum när du gör en visit i Paris.
 
 
När du nu ändå är i Paris gå då också till Musee d´orsay. Ett museum som inhyser alla de stora tavlor från impressionismen. Ligger snyggt ner vid floden Seine.
 
 
 
National Galleri i London är ett besök du ska hinna med. Här går du genom salar av fin konst och luktar på världseliten av konstnärer. Skolungdomar gör sina skisser av de stora och tar med sig hem för att se om de kan kopiera och lära sig hur dessa skapelser kom till. Jag glömmer aldrig Rembrandt utställningen här, där tavlornas ljus var så fantastiskt att man trodde att dessa porträtt var levande människor. Men om du nu inte gillar konst gå i alla fall här på dessa rena toaletter. Ett skönt besök när nöden är nära.
 
  
Tate galleri i samma stad är med sannolikhet också ett gott besök för den konstälskande. Här har jag upplevt Turners stora konst. Jag bländades av det otroliga ljus han hade i sina verk. Många av Storbritanniens konstnärers verk har vistats i dessa lokaler.
 
   
Konstföreningen GL Strand i Köpenhamn har också stått som förebild för mitt konstvetande. Det var min faster Sally som tipsade mig för detta intima galleri nära ströget. Den utställningen som imponerade mig mest var självporträtten av stora kvinnor inom konstvärlden. De var så levande likt fotografier. Kom hit och njut och vindla upp för dessa goa trätrappor.
 
Ja som sagt det finns mycket att upptäcka på alla städers gallerier. jag har bara varit på en bråkdel av dem. Men det gör ju ingeting ..... då finns det ju så mycket kvar att upptäcka, eller hur!
 
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar