söndag 2 juni 2013

Att välja olja,akryl eller akvarell.

 Att börja måla med färg, är ett sätt att utforska vilket temperament man vill hålla. Jag menar att oljemålning kräver tålamod,akryl kräver snabbhet och akvarell kräver teknik. Alla kan du anpassa dig till, du skall bara veta par givna regler. Själv har jag provat alla och kommit fram till att olja är det som passa mitt målande bäst. Skall här förklara vilka för och nackdelar varje målarfärg har.
 
 

Rembrandt (1606-1669) var oljemålningens mästare, med sina lager på lager teknik. Han la tunna lager lasyr och tjocka skickt av färg ovanpå varandra för att få tavlan att glim ra och glöda. Men så tog också tavlorna lång tid att fullborda. Till skillnad från akrylen måste du måla ett lager färg tunt, för att sedan låta det torka och fullföja det med nytt lager. På detta sätt bygger du upp din bild med olja. I oljefärgen blandar du i ett medium ( linoja och terpentin i en mix) för att få den konsistens du vill måla upp med. Detta lösningsmedel får din tavla att lukta starkt och ger av sig ånger i många dagar. Akrylen är vattenlöslig och luktfri eftersom du blandar upp färgen med vatten. Akrylfärgen har den effekten att torka snabbt och därför får du måla snabbare. Färgen sitter där den sitter, nämligen.

Akvarell mästaren Ander Zorn (1860-1920) har målat otroliga tavlor med dessa färger. Han var känd för att måla vatten väldigt naturtroget. Med otrolig teknik fick han fram vattenspeglingar i sina motiv som slog många konstnärer på fingrarna. I akvarellmålning handlar det om hur lite vatten du använder eller hur mycket, vatten före uppmålningen eller efter. Papperskvaliten är också avgörande. Att måla i akvarellmålning bör du veta hur färgen lägger sig på pappret. Det kan vara lätt men också väldigt svårt.
 
Jag har provat mig fram vad jag gillar och nog brytit mot en del regler. Så jag menar hälften vågat hälften vunnit. Det är bara att måla på - kom igen!
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar