måndag 12 februari 2018

10 hits of the 70s



Musik på 70-talet är personifierat med så många härliga artister. Jag skall välja ut tio stycken och detta känns jättesvårt. Dessa artister har gjort fina hits, som lever kvar än idag och gör sig bra bland all den nya musik som har kommit. Här är min lista på musik från detta årtionde.

  • ABBA, Dancing Queen. 1976
Vem har inte dansat till denna låt och kunnat varenda ord. Jag som liten, stod framför mamma och pappa med hopprep som mikrofon och mimade denna låt, låssades att jag var Agneta Fältskog. Denna låt får vara en värdig etta.
  • Eagles, Hotel California. 1976.
En låt som har ett härligt sound med en speciell text, som då tolkats på många olika sätt. Nog kan ni sjunga med i denna låt också. Denna klassiska låt får bli en värdig tvåa.
  • KISS, I was made for loving you. 1979.
Med denna låt ville Kiss medlemmarna visa hur lätt det var att skriva en discolåt. Låten är medryckande och nog har ni spelat luftgitarr till detta otroligt ösiga sound. Detta får bli min trea bland låtar på 70-talet.
  • Electric Light Orchestra (ELO), Evil Woman. 1975.
ELO gör hits efter hits, här är en av dessa. Bra sound som är deras eget, en låt man också lätt kan texten till. Denna fjärde låt på min lista är också en av de klassiker i musikdjungeln.
  • Oliva Newton-John, You´re the one that I want. 1978
Denna låt har man dansat till och tagit ton till, sett filmen den kom med, den är urläcker. En duett med snyggingen John Travolta, gjord så himla bra. Min femte placering.
  • Bee Gees, Night Fever. 1977
 Denna härliga discolåt finns på plats nummer sex. Alla har väl gjort  de moves som John Travolta gör till denna låt. Dansen till låten är så karikaristisk för just 70-talet.
  • Status Quos, Rocking all over the World. 1977
På min sjunde plats hittar man detta ösiga band med en urhäftiglåt. En glädjespridare i full styrka. Nog kan ni denna låt utantill, man blir bara så lycklig av denna låt.
  • Sweet, The Ballroom Blitz. 1973
Här kommer en låt med ett sånt ös att du inte kan sitta still. Du fullständigt bara vill hoppa. En värdig åttonde plats får denna låt. Det har gjorts ett antal covers på denna. Spela den nu och bara skaka loss.
  • Village People, YMCA. 1978
Här kommer den ultimata discolåten som nog alla har dansat till någon gång. Man blir bara så glad av denna härliga melodi och rytm. Alla moves är tillåtna och du dras in dess grove. Min nionde placering.
  • Earth Wind and Fire, Boogie Wonderland. 1979
Plats tio är hedersplatsen för detta coola band. Från deras repertoar finns mycket funk och disco. Det är bara att dansa ut sina lustar här, detta band inbjuder till det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar