lördag 17 februari 2018

Så målar jag upp en oljemålning.



Att måla upp en oljemålning kräver lite arbete. Steg för steg får man upp det motiv man valt ut. Allt börjar med en skiss. Ingen konstnär eller hantverkare går utan en skiss för att komma igång med det de skall utföra. Så här gör i alla fall jag när en oljemålning målas upp.

  1. Gör en skiss på ett papper på hur din tavla skall se ut.
  2. Gör sedan din skiss på duk, kanske inte så detaljerad, gör mer konturerna av ditt motiv. Gör detta med en kolpenna.
  3. Måla sedan din kolskiss med en färgblandning av Ultramarinblått och Vitt. Ta sen en tygtrasa och slå bort kolet.
  4. Lägg sedan i färgfälten de grundläggande färger som tillhör ditt motiv.
  5. Därefter börjar tavlans riktiga uppbyggnad. Med alla de färger som tillhör detta motiv.
  6. Sist men inte minst, innan tavlan känns färdig. Kollar jag så att ljus och skugga får sin rätta plats på motivet och tavlan. Ser också till att jag fått ett djup i tavlan.
Oljemålning för mig är det mest ypperliga för mitt konstnärs yttrande. Här får jag ut det som finns inom mig. Det är en frid att måla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar