måndag 19 februari 2018

Ett Altare



Detta fina altare fann vi på vår promenad vid Kiviks strandängar. Det ligger i ett område kallat Knäbäckshusen. Altaret är upptakten till mitt nya inlägg.

Inom kristendomen är altaret det bord i kyrkans kor där prästen förrättar mässan. Genom Jesus instiftande av nattvarden som en gemensam handling för de kristna, blev det bord där nattvarden skedde ett altare för de kristna. Det var alltså Kristi blod (vinet) och Kristi kropp (brödet) som blev offerföremålen på bordet. Redan på 200-talet finns uppgifter att man kallade nattvardsbordet för altare.

Ett altare finns inom många religioner. Alla har de gemensamt att man vänder sig till sin gud för vägledning. Ett altare har i religionernas tidiga skede varit en plats man offrar något för sin gud eller gudar. Idag har vi det till eftertanke om att få små böner hörda.

Mitt nattduksbord har ibland varit en sådan plats, en tanke till frid i sinnet, då jag tänker på dem som ej finns i livet längre. Så här ser mitt bord ut.


Där finns böcker jag läser, små anteckningsblock, foton på mina kära, en ängel, stenar från resor, klocka och en bok där jag samlat foton från de dagar med mina kära och nära.
Detta är mitt altare, jag offrar inget där men har det till eftertanke. En paus i vardagen uppstår där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar