tisdag 8 december 2020

London - min stad i världen

 


Här är en stad jag gillar väldigt mycket, jag skall försöka förklara varför. Det började en gång då mamma och jag åkte dit där 1986. Vi åkte från ett snörikt Sverige och landade i våren på Londons gator. Vi njöt så av vår vecka här, som kantades av shopping, pubbesök och musikaler. Även en av mina paradrätter härstammar från ett pubbesök här, Shepards Pie. På bilden ser ni mig utanför Harrods, det stora shoppingcentrat i Knightbridge. Här kom jag åter med min sambo 2013 i december. Vi åt en fika här, väldigt poshed som man säger, med scones och te i silverkannor. Vi fick också ett gott skratt av att vi åkte den Egyptian Esculatorn drinking scottish stillwater. Ja, vi hade roligt åt detta iaf... 


Här står Björn utanför vårt hotell i stadsdelen Earls Court. Vi kändes oss väldigt trygga här. Vi hade ett bra promenadavstånd till city härifrån, många restauranger låg nära och vi kunde knalla på till den spellokal Björn spelade schack på väldigt lätt. 


Här har vi den legendariska 60-tals gatan Carnaby Street. Mamma och jag älskade att strosa här. Vi upptäckte vår första Body Shopbutik här, vi handlade många doftfyllda saker att ta med oss hem. Annars var detta på 60-talet en berömd gata, där man inhandlade det tonårsmode som kom då. Pulsen var hög här och gatan var betydligt livligare då än den är nu. 


En annan stadsdel man skall besöka när man är i London är China Town. Här finns också fin shopping och goa restauranger att besöka. Här är en av dem som Björn och jag var på under vår vecka. Ganska bra faktisk. 


Att åka till London utan att besöka en av all de marknader som finns här, måste jag säga att man missat något. Den mest kända är den på Portobello Road. Men en fin är också den på Covent Garden. Antika ting blandas med moderna. Man kan gör riktigt fina fynd och då få sitt lystmäte fyllt av vackra saker. 


Ja detta är en bild på en vacker byggnad, men för mig innehåller den så många minnen från dagar då ungdomen och vuxenlivet möttes. För det var så att andra gången jag kom till London var då jag kom hit som Au-Pair, till familjen Cadbys. Detta blev en helt fantastik vistelse med så många ingredienser. Jag fick träffa härliga människor och jag fick uppleva livet att stå på egna ben. Ja bilden då...jo här träffades vi Au-Pairer för avkoppling. Många kontakter knöts och vi njöt här av det fria liv vi hade när vi var lediga. Punch and Judy hette puben för den kontakt med London livet vi levde. 


Som ni ser på bilden här, är det en karta över Northen Line från Londons underground. Denna linje är den jag har åkt på flest gånger. Tog mig från hemmet, East Finshly till centrum, de gånger man vill uppleva city Londons puls. Jag kan nästan känna lukten än idag från dessa stationer. Ja, London kommer allt stå högt i kurs för mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar