lördag 25 juni 2016

Livskvalite - en underbar gåva till dig själv



Livskvalité handlar om det värde som en person upplever att sin tillvaro ger. Allt handlar om att ha en god inställning till allt man gör i livet. Livskvalité är en personlig upplevelse som inte grundar sig i omgivningens förutsättningar. Alla har olika uppfattningar om vad som är viktigt.

Livskvalité betyder också att livets olika prövningar och erfarenheter ger oss anledning att göra nya värderingar om vad som är livets kvalité.  Livskvalité har som sagt olika innebörd under olika faser i livet. Om du söker efter nya kvalitét i livet finns det några frågor du bör ställa dig....
  • Vad vill jag egentligen?
  • Vad är viktigt för mig just nu?
  • Vad behöver jag prioritera om för att nå detta?
  • Är jag beredd att göra detta?
  • Om inte, vad hindrar mig?
  • Hur kommer jag må om jag inte gör detta?
  • Hur kommer jag må om jag gör detta?
Det finns många ämnen som kan innefattas i just begreppet livskvalité, så som hälsa, god ekonomi, trygghet, tid, vänner och materiell välfärd. Man vill gärna uppleva att livets utmaningar är väl värda att investera ens engagemang i. Investeringar i välbefinnande genom fysisk och psykisk motion får dig att behålla vitalitet och spänst i många år framöver. 

Så frågan är: Vad är livskvalité för dig?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar