måndag 27 juni 2016

Den viktiga leken....

 
 
Lekens betydelse för barns utveckling har större betydelse än man tror. Det är i leken som barn tränar både sin sociala, kognetiva, emotionella och kommunicativa förmåga. De är grunläggande för alla utveckling, och genom leken utvecklas de på ett mycket naturligt sätt. Barn måste få pröva, konstruera och leka. Då leken tas på allvar, får barn den naturliga sättet att lära. All undervisning skall bygga på just lek, det ger barn utrymme att samspela med sina kompisar och de vuxna som deltar. Samspel som leder till större stimulans åt alla dessa förmåger de behöver i det framtida vuxen livet.

Birgitta Knutsdotter-Olofsson (professor) säger: " Lek är hjärngymnastik och naturens egen pedagogik".
Matti Bergström (hjärnforskare) säger: " För mycket faktainlärning i förskoleåldern motverkar nytänkande och kreativitet".
Loris Malaguzzi ( Reggio Emilias grundare) säger: " I barns lek och fantasi föds den nya människan och det är då barnet skaffar sig kompitens för framtiden".
FN´s Kovention om barns rättigheter säger: Alla barn har rätt till lek, vila och fritid. Alla barn föds med förutsättningen att leka, men alla barn leker inte".

Här en del saker som kan hindra barn från just att leka....
Tv, dataspel, internet, inrutad tid, vuxnas värderingar.....Vi vuxna måste börja visa vad som är lek. Det är viktigt att föräldrar och vuxna i de sammanhang där barn vistas har förståelse för hur avgörande lek är för deras utveckling och lärande.

Som vuxen är det också viktigt att man deltar i barnens lek. Vi kan hjälpa barnen med så mycket. Genom tid, skapa utrymme, ge lugn och ro, stimulera med ideer och upplevelser, tillhanda hålla lekmatrial, ge trygghet, vara föreblider, hjälpa till att starta lek och hjälpa till vid konflikter.

Det viktigaste är att vi respekterar leken och även att vi då som vuxna leker med barnen själva.
George Bernad Shaw  (författare) säger: " Vi slutar inte leka för vi blir gamla, vi blir gamla när vi slutar leka".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar