lördag 3 oktober 2015

Från Bangkok airport - resan till Thailand nejder.


I våras gjorde jag min livs resa. Jag tog mig med flyg till Thailand alldeles själv. Dagarna innan jag skulle bege mig på denna långa resa, sov jag fruktansvärt dåligt. Jag var så nervös för denna tripp, som skulle ta mig så långt hemifrån. Jag hade bokat mina biljetter själv och skrivit ut dem själv på jobb. Detta gjordes bara några dagar innan jag skulle iväg. Priset på resan var väldigt överkomligt och jag kände mig väldigt nöjd med bokningen. Den lördag då jag skulle iväg, slappnade jag av och tänkte att det här får bära eller brista. Jag ville bara komma iväg. I Thailand väntade min sambo på mig. Han hade anlänt en vecka innan och vi skulle nu alltså mötas i Pattaya på ett hotell jag då inte visste vad det hette. Jag kom till Köpenhamn och Kastrup tidigt på morgonen, incheckningen gick bra och jag gick till gaten, hade inhandlat solkräm och vatten för min resa. Ringde min kompis och grät en skvätt, var lite rädda att jag inte skulle komma fram. Hade en känsla av att jag skulle till världens ände. Jag hade ju aldrig innan varit utanför Europas gränser. Men resan gick jättebra, flög in på Bangkoks flygplats som på ett smörrebröd ner i kistan. Mellanlandade på Doha flygplats dock, ett litet stopp på tre timmar.
Bangkoks flygplats är stor, jätte stor. Här var människor över allt. Men jag följde folkströmmarna till passkontrollen och vidare till bagageutlämningen. Nu skulle jag bara hitta min taxi som skulle ta mig till Pattaya. En taxichaufför skulle ha en skylt med mitt namn skrivit på. Och tror mig, jag hittade honom bland alla andra som hade namnskyltar, räkna med att den känslan var skön. Jag föll i gråt och mannen blev generad, han fick bara ta min resväska och ta mig till hans väntande bil. Sen följde en nästan två timmar färd in till Pattaya, där då min sambo väntade på mig på hotellet Dúsit Thani.
Denna långa resa tog mig alltså runt halva jordklotet, en resa värd så mycket. Jag kom till ett land som är vänligheten själv. Fina människor med stor värdighet. Jag reser gärna dit igen och ser mer av denna delen av världen.     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar