lördag 3 oktober 2015

Pattaya - under songkrang

 
Pattaya var den stora första staden jag hamna i på mitt första besök i Thailand. En stad med ett rikt myller av liv. Den stora bukten utanför staden ger staden ett fantastiskt panorama mot Thailands marina liv. Pattaya växte upp från fiskeby till stor stad under Vietnamn kriget. Då amerikanska fartyg tyckte det var lätt att ankra i den djupa bukten. Idag lever staden på turism, svenskarna drog sig här ifrån under 70-talet då de tyckte att prostitutionen ökade. Idag finns det istället många ryssar.
 
Under min vistelse här, pågick Songkran. Det Thailändska nyåret som firas i april. De stänker ner alla i dess väg med vatten och kletar ner ansiktena med mjöl utblandat med vatten. Allt detta för att hedra gudarna. Det går väldigt vilt till och det är bara att gilla läget.
 
   
Under vår vecka här spelade min sambo och hans vän Lars schack här. En schacktävling som allternerar mellan Pattaya och Bangkok. Tävlingen finns inhyst i hotellet Dusit Thani. Ett väldigt bra ställe för en sådan stor internationell tävling.
Pattaya kanske inte är i sig ett representativt ställa att komma till som turist. Men här finns lite att se om du vill upptäcka denna stad. Själv tog jag mig till the floating market lite utanför stan. En marknad som var uppbyggt på pålar i ett vattendrag och där allehanda hantverk såldes i små stånd. God mat såldes här också och min thailändska vän visade mig vad som var gott att äta. En fin dag med härliga minnen.   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar