söndag 4 oktober 2015

Römertopf - lergrytan


Att laga mat i lera är en urgammal metod. Leran man packade in mat i, gjorde att alla smakämnen bevarades och maten blev mycket saftig. Lerinpackningen var ett slags engångsgryta. Lergrytorna idag är gjorda av oglaserad porös lera, så att de lätt kan suga upp vatten. De flesta har rödbrun färg, som tegel.
En ny gryta bör stå minst 8-10 timmar i vatten innan den används. Den torkas av och inväntar matlagning. Före användning av grytan, bör den vara i vatten ca 15 minuter. Du lägger ner det du vill tillaga och ställer in grytan i kall ugn. Att tillaga mat på detta sätt tar ca 1 1/2 timme i ugnen beroende på vad du tillagar. Fördelen med denna matlagning är att det är väldigt fettsnålt.
Jag fick min Römertopf gryta av min faster Anne. En fin present som jag använt så många gånger. Mest har det varit en hel kyckling jag gjort med massor av grönsaker och en skvätt vitt vin i. En super lätt matlagning där grytan sköter sig själv och det är bara att plocka ut från ugnen och öppna locket och känna den härliga doften av go mat.
Rekommenderar verkligen denna gryta, till matlagning som blir både saftig och väldigt snål på fett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar