söndag 28 januari 2018

Regisörer som gjort härlig film



Det finns mycket film som sköljer över oss. Regissörer som gör bra film finns i massor. Namn som man inte glömmer. Har de gjort en film vet man den blir välgjord. Några av dessa fina filmskapare måste jag få lyfta fram. Regissörer som lyfter fram människorna i filmerna med sådan finess att det går rysningar i kroppen. De jag har valt är de med denna kunskap.

  • Woody Allan är en sådan regissör som gör fina porträtt av människans alla sidor. Nog har ni sett hans filmer Annie Hall, Hanna och hennes systrar och Kairos röda ros. Ja, han har många mer. En sak de alla har gemensamt är den skörhet vi alla bär inom oss. Han gestaltar detta otroligt fint i sina filmer.
  • Ridley Scott är en annan regissör som fångar publiken i ett enda andetag, storslagna filmer som är så spännande att naglarna ryker. Alien, Gladiator och Thelma och Louise är några av dessa filmer jag bitit av mig naglarna på.
  • Lasse Hallström är den svenska regissör jag nog sett mest filmer av. Finstämmiga filmer med känsla för den lilla udda karaktären som inte ger upp och visar att det går ändå. Filmer som Tuppen, Gilbert Grape och Choclat är den del av dessa filmskatter som är hans.
  • Pedro Almodovar är en spansk regissör som också gjort underbar film. Han gör kvinnoporträtten så levande att man undrar var han fått sina insikter från. Hans filmer Kvinnor på gränsen till nervsammanbrott och Allt om min mamma måste bara ses.
  • Luc Besson, den franska regissören, tar ut sitt skapande i dramatiska filmer om enastående människor på den yttersta kanten av det liv vi lever. Hans filmer Det stora blå, Nikita, Leon och Taken är just sådana nervkittlande filmer, filmat med fantastiska bilder och ljus.     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar