söndag 28 januari 2018

Dansk musik och dess artister



Under senare år har jag kommit att tycka om vårt grannland Danmarks musik. Låtar på danska, bildar ett härligt sound. Väldigt poetiskt i mina öron, då danskans ord är otroligt beskrivande och vackra. Här är några av dessa artister som gjort härlig musik, som jag gillar väldigt mycket.

  • Först ut är Kim Larsen. Ingen har undgått hans band Gasolin. Två låtar som är väldigt populära med denna artist och band är Hva gör vi nu, lille du? och den engelska låten This is my Life.
  • Bamses vänner är också danskarnas favorit band. Låten Jeg elsker kun dig är en vänlig låt och populär från denna grupp.
  • Tommy Seebach har varit stor inom melodifestivalen i Danmark. Låten Du det dejligaste är en fin låt där Tommys röst kommer till rätta.
  • Tommys son Rasmus Seebach sjunger också som många kanske vet. Engel är hans stora hit som även kom till Sverige. En go låt som han sjunger med fin inlevelse.
  • Anne Linnet är då också en underbar sångerska. Tusind stykker framhäver hennes röst väldig bra.
  • Lis Sörensen är en annan sångerska som förekommer flitigt i dansk musik. Mina öjne de skall se fångar denna artist energi bra.
  • Sist men inte minst är den häftiga Sanne Salomonsen. Hon har många hits på sin lista, låten Du kan stille min lengsel är en av dessa superbra hits hon gjort.
Det var min kusin Jessica som på tidigt 90-tal kom med kassettband med musik från många av dessa artister. Jag lyssnade och tog till mig mycket av musiken, men intresset för artister som sjöng på engelska slog på denna tid högre. Men man blir äldre och man mogna, nu har jag danskan som mina favoriter också bland de låtar på mina listor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar