söndag 29 december 2013

Reggio Emelia - en pedagogik som ger barn en god start.

 

Pedagogiken Reggio Emilia stifta jag bekantskap med för första gången 1989 på förskolan Rängbågen i Höllviken. Jag hade då inte någon kunskap om vad denna kunde ge barn. Jag började som barnskötare här och drogs in i detta pedagogiska sätt på ett magiskt sätt. Magin stannade hela de två åren jag var där. Vi hade så roligt, njöt av var dag vi skapade med barnen.

Jag har varit på en del andra förskolor efter detta, och har alltid Reggio Emilia pedagogiken med mig. Ett underbar sätt är det för barn att utforska sina kunskaper och att skaffa sig nya. Pedagogiken går ut på att ge information om saker och ting runt omkring oss. Sedan får barnen skaffa sig kunskap och erfarenhet genom de förmågor de har i sin egen takt. Varje förskola har en teckningslärare som kommer med inspiration både för förskolelärarna och barnen och tillsammans utforskar de nya ämnen som finns i deras närhet. 

Reggio Emilias eldsjäl Lois Malaguzzi har skrivit en dikt om just hur barn kan fråntas sina hundra språk, den går så här;

Ett barn har hundra språk
men berövas nittionio.
Skolan och kulturen
skiljer huvudet från kroppen.
De tvingar en att tänka utan kropp
och handla utan huvud.
Leken och arbetet,
vekligheten och fantasin,
vetenskapen och fantasteriet,
det inre och det yttre
görs till varandras motsatser.

Det gäller att ta tillvara på barns hundra språk och utveckla individer med alla de fina special intressen de har så de kan erövra världen.

   




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar