onsdag 18 december 2013

Mitt London 2013-december

Det var för 17 år sedan jag var sist i London, och komma tillbaka nu kändes alldeles rätt. Äntligen skull jag uppleva pulsen av en stor stad igen. Denna gång bodde vi i Earls Court området och inte i Bayswater. Tillsammans Björn och jag hade vi saker vi gärna ville uppleva gemensamt som vi tidigare inte hade upplevt. Mowbray Court Hotell blev vår bas, ett utmärkt hotell och plats för våra utfärder i denna stad.

Harrods blev det vi besökte först med ett besök i caféet på andra våningen. För att komma dit måste du ta den egyptiska rulltrappan. Ett härligt inslag i detta storslagna hus. Vi kände oss så "posh" att sitta där med vårt te och scones bland Londons fina damer.

Hyde Park var något som vi tog oss an flera gånger. Denna park med sin stora yta där du kan spattsera, springa, cykla eller varför inte simma. Ett trevligt rekreationsområde för alla stressade Londonbor.

Covent  Garden kom vi genom att gå från Oxford cirkle och ner genom Regent street, vi förendades med Daniel på Piccadilly och tog vägen förbi China Town innan vi kom fram till C G. Här var det ett myller av folk och fina marknadsstånd. Olika trollkarar stod och demonstrera sina trick. Matoset från restaurangerna frestade smaklökarna. Ett helt fantastiskt område med roliga inslag över allt.

Wallace Collection var ett av de museum vi hann med. Ett fantastisk samling konstföremål i ett hus med rum designade för just dessa föremål. Här var vi också lite "posh" och åt lite toast med te till lunch. Men vi var så nära att ta fransklöksoppa med ett glas vin till.

På en förmiddag tog vi oss gående till Big Ben och parlamentet och faktiskt också London Eye. En härlig promenad fram och tillbaka.

Annars var vi mycket i just Earls Court. Vi åt våra middagar där, utbudet var stort och vi trivdes ypperligt där. En allt som allt trevlig resa med fint väder och härlig stämning.