lördag 12 september 2015

Schack i sin symboliska betydelse


I min symbolbok har jag hittat material om min sambos stora intresse schack. Detta spel upptar honom så mycket att det är en livsstil där han strävar efter de perfekta dragen. Jag kallar honom ibland nörd i detta uppslukande intresse för spelet, men absolut på ett positivt sätt. Hans brinnande intresse för spelet är ett ypperligt sätt att lära sig tålamod, fokus, och strategiskt tänkande.  Detta är inte dumma egenskaper att skaffa sig i livet där du behöver skapa dig förutsättningar för befintliga och kommande uppdrag.
I boken talar de om schack som det kungliga spelet i livet. Kampen om ljuset, andliga krafter och mörker. De svarta och vita schackbrädet symboliserar spänningen i tillvaron där negativt möter positivt, natt och dag, sol och måne, manligt och kvinnligt, dunkelt och klarhet. De sextiofyra kvadraterna är baserande på talkobinationen 8*8, som är templets och stadens grundläggande form och symboliserar kosmos med alla dess möjligheter och de krafter som verkar i universum och i människan. Varje schack parti är en epok och pjäsernas rörelse representerar förverkligandet av de möjligheter som finns i den närvarande världen och inom människan. Spelaren bestämmer sina drag själv, som får konsekvenser för hur spelets öde skall utspela sig.
Kungen är solen = lag och ordning. Hans förflyttningar begränsas av sinnesvärlden. Damen är anden = rörelsefriheten och solen. Löparen symboliseras av den andliga världens härskare och dess rörelsemönster är baserat på triangelns. Tornet är den världsliga makten och bygger på kvadratens rörelsemönster. Springaren färdas på intellektets och fromhetens vägar. Dess hoppande rörelse symboliserar intuitionens kraft. Bonden är gemene man som med sin rörelse skall korsa brädet för att nå den åttonde rutan som symboliserar målet och invigningen.
Detta spel fascineras även av mig, och jag har tagit del av dess regelkonstruktion. Spelar på nybörjarnivå, där jag möter små barn som slår mig på fingrarna. Där är en flicka, som jag håller varmt, vi spelar tillsammans och analyserar ihop. Hennes öppning är ett Reiti drag med häst på F3. Själv skall jag snart överraska henne med ett Larsen drag med bonde ut på B3. Hoppas bara jag klarar av resten av dragen. Ni skall veta hon slår mig var gång. Flickan är sju år gammal.        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar