söndag 27 september 2015

Albatrossen


Nu känns det att det är på tiden att jag skriver om denna stora fågel Albatrossen som står som symbol för mina sidor och inlägg på denna blogg. Förstår inte riktigt att detta inte är gjort innan, men nu får det bli i alla fall. Att jag gillar fåglar har ni ju förstått sen innan då jag skrivit om några i ett inlägg sen innan. Men nu skall denna majestätiska fågel få plats bland dessa favoriter jag har. Det är en fågel jag aldrig har stiftat bekantskap med rent fysiskt, vilket jag hoppas en dag.
Albatrossen är en riktig glidare och med dess vingspann, som är det längsta bland fåglar, gör den till en skicklig flygare. Man träffar på dessa fåglar i antarktiskoceanerna och norra stilla havet. Den äter bläckfisk, krill och fisk. Idag finns 21 stycken arter och 19 stycken är utrotningshotade. Många människor jagar denna fågel för dess fjädrars skull.
Min fascination för denna fina glidare är just dess skicklighet att manövrera denna stora kropp och flyga över haven med sån lätthet. Friheten den speglar ger mig rusningar och jag skulle så vilja följa med.

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar