söndag 13 september 2015

Malta igen....

 

För fjärde året i rad återvänder jag till denna lilla ö Malta. Vid samma tid dessa fyra år har jag varit där. Min sambo spelar schack och jag förnöjer mig med en veckas semester i avkopplingens tecken. För andra året i rad kommer vi till Sliema och Imperial hotell.
Här är mycket att se på denna historiska ö. Valettta, huvudstaden, är med på Unescos världsarvslista. Staden grundade sig av Johanniternas ordens ledare Jean Parisot de la Valetta 28 mars 1566. Staden innehåller många historiska byggnader. Valetta kallas i bland för barock och platsens stad. Här har många filmer spelats in eftersom den har en unik och mystisk prägel.

Fyra underbara sevärdheter i denna lilla stad är:
  1. Manoel teatern, Europas tredje äldsta 1731.
  2. St Johns Co-Cathedral, riddarordens kyrka.
  3. Regeringspalatset, 1574.
  4. National museet, Johnniterordens högkvarter.
Den gamla huvudstaden Mdina är också ett besök väl värt att göra. Mdina kallas för den tysta staden och är en gammal medeltidastad med vindlande gränder. Katedralen här innehåller ovärderliga konstskatter. 
Sliema som vi nu vecka 47 kommer att bo i är en modern stad med fina bostadsområden och är en populär turistort. Ligger ett stenkast från Valetta. I år kommer jag från Sliema med båt ta mig till Gozo, ön som ligger en bit utanför denna stad. Gozo betyder glädje och ön har fantastiska naturscenerier. Rabat eller Viktoria heter öns största stad och har ett invånarantal på ca 30750 stycken. Gozo är älskat att fotograferas, så ett besök där gör mig ej lottlöst i upplevelser.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar