onsdag 6 november 2013

Astrid Lindgren


Min favorit författare i alla väder är Astrid Lindgren. Ingen kan berätta historier som hon. Hon inbjuder till stor njutning. Astrid slår kullerbytta mellan olika gestalter och formar självkänsla hos vart barn så att de kan identifiera sig och drömma sig bort mot nya egenskaper.
 
Astrid föddes 1907 och dog år 2002. Hon fick två barn, en pojke och en flicka med två olika män. Den senaste gift hon sig med och gick från att heta Eriksson till att heta Lindgren. Barnen stod på många sätt till att hjälpa henne i hennes författarskap.
 
Många böcker blev det, en bokskatt som heter duga. Mina favoriter är Pippi, Emil, Madicken och Tjorven på film. Mio min Mio, Bröderna Lejonhjärta och Ronja Rövardotter i bokform. Dessa verk har jag nött och stötts med under min barndom. Under mitt yrkesliv som barnskötare har jag delat med mig av det som Astrid gav till mig.
 
Att inte Astrid fick nobelpriset är konstigt, hon som skrev så nära om livet och det svåra så som döden. Barn idag kan fortfarande inspireras av dessa berättelser som ge styrka och mod att vara sig själva, att vara nyfikna att fråga de stora frågorna som är så viktiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar