onsdag 6 november 2013

En dag i Malmö.....

 
 

Första aktivitet på schemat denna dag är en god brunch på Systrar och Bröder vid Stadsteatern. Klockan kan vara lite i tio och frukosten där kan smaka utmärkt. Vaknade gjorde jag redan vid sju tiden för att få ut så mycket av dagen framför mig. För att få den rätta goa hungern, har jag tagit en lång cykeltur längs Sibbarp, Ribersborg och BO01 innan jag landar på cafét.
 
Efter en god frukost tar jag vägen till Biblioteket, där jag letar mig fram mellan hyllorna för att hitta en intressant bok att fördjupa mig i. Det kan vara allt från skönlitteratur till facklitteratur, eller bara en bok om konsten att leva ett hälsosamt och rikt liv. Att supa in atmosfären från Bibliotekets ljusa rum ger mer smak, så jag tar mig där ifrån direkt till Konsthallens inbjudande rum. Vandra genom de stora rummen och får inspiration till mitt eget måleri.
 
Nu kurrar magen igen efter alla dessa kulturella möten, så varför inte ta en lunch på stans mysigaste pub. Bishops Arms är stället för en god musselsoppa, och eftersom det är lördag serveras denna soppa med ett kylt glas vitt vin. Jag sitter ute och ser framför mig folk gå in och ut ur Gustav Adolfs torg för att ta bussen någonstans.
 
Eftermiddagen tillbringar jag från ca ett tiden med att besöka tre till fyra vernissager.  Det kan vara galleri Miva, galleri Holm, Konstfrämjandet eller något annat litet gott galleri som denna lördag har öppet för besökare. I all fall vid fyra tiden känner jag mig rätt trött i fötterna och landar då in på Mello Yello för att sitta en stund och bara njuta av en god kopp kaffe. Här ifrån planerar jag nästa steg för resten av kvällen. Eftersom det är en dag i kulturens tecken, tänker jag ringa mina kära och nära. Jag kommer berätta för dem om mina vidare planer, som lyder att vi alla tar oss till Möllans Ost och köper en liten ostbricka var och tar den med oss till förställningen på Viktoriateatern. Vi tillsammans njuter av en härlig show och efter detta goa tar vi en sväng in om Opera restaurangen för en sängfösare. 
 
En go dag har tagits sin ända och kropp och själ har fått sitt, somnar gott av alla fina intryck för att en annan lördag göra något helt annat.   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar