Den konst som stod för sekelskiftets måleri är än idag
det som speglar det genuina som representerar våra nordiska länder. Världen
utanför norden uppfattar detta måleri som den riktiga beskrivningen på vad det
innebär med det nordiska fenomenet.
Konstriktningen för nordiskt sekelskiftes konst utgörs
av den skandinaviska halvön, den nordligaste utposten i Europa. Våra länder
Finland, Norge, Danmark och Sverige representerar ord som balans, jämvikt och
ett avpassat lugn. Denna mentalitet möter de från andra länder i Europa. Det är
lite frustrerande för dem att ta till sig denna orubblighet, de suckar över
vårt sätt ta det så lugnt.
Vad är då svaret på vårt lugn och hur har det påverkat
den konst som så unikt är vår egen?
Det finns flera aspekter på detta. Ett är
bondesamhällets grepp över industrialiseringen. De huvudnäringar vi hade vi
denna tid var förankrade i landsbygden. Industrin vidareutvecklade dessa.
Traditionerna var starka. Balansen mellan stad och landsbygd präglades av
landsbygdens värderingar. Ingen stad fick någon metropolitisk betydelse,
förutom Köpenhamn som var särfall. Norden var vid sekelskiftet det lugnare
hörnet i Europa, inga krig inledes och freden tog aldrig slut.
Under denna tid byggdes ideal upp, en romantisk
rörelse tog sitt fäste och öppnade upp vägen mot folksjälen. Nordisk
naturmystik balanserades mot teknikens krav. Nordens ideal var riktade mot
humanismen, estetiken och naturvetenskapliga värderingar. 1880 - 1919 anses
vara nordens lyckligaste period.
Friluftsmåleriet kom att vara det sätt man ville
gestalta verkligheten på. Det var självupplevt och kändes mer genuint.
Naturalismen tar sitt fäste istället för den impressionism som finns i
sydligare delar av Europa. För konstnärerna här hemma har naturen en stor
dragningskraft. Under deras utbildning i Paris, där de söker de nya trenderna,
håller de ihop och bildar sitt eget sätt att skildra den verklighet de lever i.
Köpenhamn kommer att bli den länk mellan de nordiska och den kontinentala
kulturen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar