lördag 14 december 2019

Schack - det komplexa spelet.



Här sitter jag med barn runt omkring mig, vi praktiserar ämnet schack. Ett ämne som i vår familj ligger oss varmt om hjärtat. Min sambo är internationell mästare i schack och en väldig passionerad spelare.

Schack gynnar så mycket fina egenskaper hos en, så som fokus, strategi och matematiskt tänkande. För vart drag du gör, sker det något som ger konsekvenser för ditt tänkande och den plan du skapat. Detta gynnar de små grå, som får jobba med att hitta en bra lösning.

Barn som jag undervisar i schack, är oftast modiga och hoppas rätt ut på brädet med sina pjäser. De tar hejd vilt av varandra, har planer på hur de skall störta kungen. De är väldigt ohämmade i sitt spel, lär sig snabbt och söker utmaningar för att vinna terräng.

Vuxna vill analysera sitt spel och komma fram till det bästa draget, vilket gör dem lite mer försiktiga. De tycker mer det känns dumt att inte de tänkt ut ett drag bättre om de förlorar en pjäs. Ett misslyckande som egentligen lägger grunden till nytt kunnande.

Detta spel är i alla fall ett av de mest underhållande spel i världen, där spelare från hela jorden möts och försöker vinna varandras kungar. Det slår ut de flesta spel, även de mer teknologiska. Jag lovar dig, din demens är långt borta, då detta är hjärngympa på hög nivå.     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar