tisdag 3 juli 2018

Vad är konst och hur betraktar vi det?



Vad är det som gör att något betraktas som konst? Det finns många som har analyserat detta begrepp och dess frågor kring detta ämne. Många menar att det ligger hos betraktaren att ställa dess definition. Konstnären själv, menar att det är deras intention med vad de uttrycker som avgör vad konst är.

Den akademiska tidningen " Empirical studies of art " menar att det finns fem aspekter som grundar sig på hur betraktaren utvärderar vad som kan betraktas som ett konstverk.
  1. KÄNSLA , känner jag något för det jag ser, blir jag berörd, positivt eller negativt, vad påverkar det jag ser mig?
  2. ESTETIK , tycker jag om det jag ser, är det tilltalande eller vackert? Attraktions förmågan hos ett konstverk betyder stort, speciellt om vi vill ha det i vårt hem.
  3. SKICKLIGHET , hur uppfattar jag dess hantverksmässiga skicklighet? Här ligger kunskap och talang som viktiga ingredienser till konstverket på hög plats, man vill känna att konstnären har gjort något som man själv inte klarar av.
  4. INTELLEKTUELL STIMULANS , får verket mig att tänka till något extra? Utmanar det mig, bryter det mot invanda mönster eller konventioner? Vad får det mig att reflektera över? Alltså skall det stimulerar mitt intellekt och ge mig nya infallsvinklar.
  5. KREATIVITET , är det nyskapande och originellt? Bra konst sägs ligga före samhällsutvecklingen och driva oss framåt. Därför kan konstnärers skapande bli erkänt först senare.
Dessa aspekter skall då forma vårt sätt att ge konst dess betydelse. Alla behöver ej stå som inställning till det vi kallar konst, men en del bör vara med på hur det skall betraktas. Vi som människor skapar något var dag, det är hur vi lyfter fram det som gör det synligt. Glöm aldrig att du själv har en skapande ådra i dig, du skall bara tro på att den finns och göra den möjlig att synas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar