onsdag 6 april 2016

Dan Hylander - skånskt musikgeni



Dan Hylander är för mig ett geni i musik. Med sin så egna stil, är han en stor föreblid för andra artister att ta efter. Denne man föddes i Malmö 1954. Debuterade redan som åtta åring i STV´s julkalender. På 70-talet bildade han tillsammans med Py Bäckman Raj Montana Band. Hiten Höst tillkom på denna tid. Den riktigt kommersiella framgång fick han med Albumet September 1981. Farväl till Katalonien är en av de kända låtar från detta album. 

Mitt första riktiga möte med denna lilla man med de vackra orden, var på KB 2012. Jag hade bjudit min sambo ditt som en alla hjärtans present. Det var en väldigt lyckad konsert. Dan hade gästartister med på sin show, så som Anna Hetzman och Christoffer från Idol. Vi njöt och musiken från dessa go människor rörde oss så. Att de sen sjöng på skånska, gjorde en bara lyrisk.

Dan Hylander som är då låtskriare, sångare och gitarist, har ett väldigt eget sätt att skriva sin musik på. Han rimar sällan i sina låtar. De lyriska texterna blir till fina poetiska verk på grund av detta. Låtar som Skuggor i skymningen, Du är den vackraste och Svart kaffe är några till av hans verk. Jag vill slå ett slag för en låt som är med på albumet September som heter Kärlek i min hand. Den finns på YouTube. Har lagt till den på min låtlista.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar