söndag 13 juni 2021

Kusiner - med kärlek för bus

 


Min kusin Joakim är två veckor äldre än mig. Föddes med stora bruna ögon och ett blont lockigt hår. En liten skönhet och charmig kille. Här ses vi båda i vår sommarstuga, våra föräldrar hade den tillsammans. Cykeln är nyinköpt och beundras av oss båda. 

Joakim var min första kärlek under de första åren i mitt liv, tills jag kom till mellanstadiet och där byttes ut av en klasskamrat. Joakim och jag blev i ett litet radar par i unga år, lekte väldigt mycket tillsammans och där med också kom på många idéer som gäckade vår föräldrar. 

Joakim fick då syskon först, en lillasyster vid namn Jessica. Också en skönhet med långt lockigt blont hår. Nu var vi tre kumpaner i bus. Men Joakim och jag vi var styrande, under hennes dop i kyrkan, fanns vi överallt. Vi tog predikstolen i besiktning, där prästen var mindre roa av våra påhejande rop till alla i kyrkan. Vi älskade den akustik våra röster fick av att stå där uppe och tjoa. Hmmm inte så roligt för alla andra inblandade.  

Vid ett annat tillfälle när jag och min familj var på besök i Bjärred där Joakim med familj bodde. Kom vi över en tub vaselinkräm. Våra föräldrar hade tyckt ett tag att vi var så tysta och lugna, och hittade då oss insmorda med krämen från topp till tå. Vi fick inga hejarop direkt, utan det blev en tidig natt i säng efter en dusch, där krämen försvann i rännilar från våra kroppar.  

Vårt förhållande idag är inte så fyllt med bus som på denna tid då vi var unga. Vi skrattar mycket över det vi gjorde som små och skyller på varandra vem som hittade på allt. I det stora hela är vi fortfarande glada över vår tid tillsammans där i stugan, som gav oss så mycket fina utelekar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar