måndag 18 februari 2019

En dikt av Charlie Chaplin

När jag började älska mig själv, Charlie Chaplin

När jag började älska mig själv så förstod jag att jag i alla omständigheter är på rätt plats vid rätt tillfälle, och att allt sker i just rätt ögonblick. Så jag kunde vara lugn. Idag kallar jag det ”SJÄLVSÄKERHET”.

När jag började älska mig själv fann jag att vånda och emotionellt lidande endast är varningstecken om att jag levt mot min egen sanning. Idag vet jag att detta är ”AUTENTICITET”.

När jag började älska mig själv slutade jag att sukta efter en annan lögn, och jag kunde se att allt som omgav mig bjöd in mig att växa. Idag kallar jag det ”MOGNAD”.

När jag började älska mig själv förstod jag hur mycket det kan kränka en person om jag försöker tvinga på den personen mina önskningar, trots att jag visste att tiden inte var den rätta och att personen inte var redo för det, och trots att denna person var jag. Idag kallar jag det ”RESPEKT”.

När jag började älska mig själv frigjorde jag mig från allt som inte är bra för min hälsa – mat, personer, saker, situationer och allt som tyngde mig ned och bort från mig själv. Först kallade jag denna attityd hälsosam egoism. Idag vet jag att det är ”SJÄLVKÄRLEK”.

När jag började älska mig själv slutade jag stjäla min egen tid, och jag slutade designa stora projekt för framtiden. Idag gör jag bara vad som ger mig glädje och lycka, saker jag älskar att göra och vad som får mitt hjärta att jubla, och jag gör dem på mitt eget sätt och med min egen rytm. Idag kallar jag det ”ENKELHET”.

När jag började älska mig själv slutade jag försöka att alltid ha rätt, och sedan dess har jag haft mindre fel. Idag upptäckte jag att det är ”BLYGSAMHET”.

När jag började älska mig själv vägrade jag att fortsätta leva i det förflutna och oroa mig över framtiden. Nu lever jag endast för stunden, där allt sker. Idag lever jag varje dag, dag för dag, och jag kallar det ”UPPFYLLELSE”.

När jag började älska mig själv insåg jag att mitt sinne kan störa mig och göra mig sjuk. Men när jag sammankopplade med mitt hjärta blev mitt sinne en värdefull vän. Idag kallar jag detta band för ”HJÄRTATS VISHET”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar