söndag 15 april 2018

Parfymens historia



Namnet parfym kommer från latinets pro fumum som betyder "genom eld". Detta namn härleds då präster tände rökelse och eldar som var parfymerade för att komma i kontakt med gudarna de trodde på.
I Grasse kom man på att man kunde parfymera läder för att få bort väldigt otäck doft, detta blev inledningen till parfymens historia. Grasse har då också blivit ett mecka för denna väldoft.

Många minnen är förknippade med doft och parfymerierna kom att tycka att deras strävan skulle bli att varje personlighet skulle ha sin doft. Vanilj är den första doften, en lugn och behaglig doft. Eau-de-cologne från Köln blev banbrytande för sin tid för att ge kvinnor den doft de behövde för att sprida väldoft i de sammanhang de befann sig i. Cologne-Coty (1904) var den första parfymen som uppfanns, den finns tyvärr ej mer.

Den mest berömda parfymen är Chanel No:5 som lanserades av Marilyn Monroe (1952). Hennes uttalande enligt sägen var; det ända jag tar på mig när jag går till sängs är två droppar Chanel. Det finns i alla fall en uppsjö av parfymer i dag, alla vill göra sin doft. På fotot har jag min samling. Alla har en förknippning till en plats jag har varit på i världen. Doft för mig är minnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar