måndag 18 september 2017

Att skriva en bok



Att skriva en bok kan vara mångas dröm, lite försiktigt har det även blivit min. Många vill skriva ett skönlittraturverk, men en hel del skriver också självbiografiskt. Jag vet att min bok kommer innehålla det jag har varit med om livet. Just nu håller jag på med att skriva ihop det material boken skall innehålla. Det känns som det roligaste, att sedan skriva ner det, sida för sida, är mödosamt och jag vill att det skall vara så nära det som jag upplevt också, vilket kan vara svårt att gestalta.
 
Det finns många som har skrivit böcker om hur de går tillväga. Bodil Malmström är den författare jag har fått tips från, en underbar författarinna och kåsör. Skrivarkurser är ett annat sätt att få tips och idéer om hur man med enkla redskap kan forma sin bok. Du har då en lärare som guidar dig hur dina gestaltningar skall se ut. Det finns även en tidning som heter SKRIVA som ger tips och många vettiga synpunkter om hur en bok kan läggas upp.
 
Så låt din fantasi ta dig ut i bokskrivandets fantastiska värld och låt dig förtrollas över alla de fina formuleringar man kan gör med de ord man sätter ihop till meningar. Det är som ett pussel som skall läggas och skapar en bild på hur du vill gestalta just din bok.  
 
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar