torsdag 23 februari 2017

Banankaka - Citronkaka




Ja, nu har jag skrivit om två inlägg där du får tips om hur ditt liv kan bli bättre genom en del vardagliga knep. Tips och knep som enligt forskning faktiskt är helande för kropp och själ.

Nu istället skall jag bjuda på två kakor till fikat som förgyller de stunder du serverar kaffe till och bjuder detta goda till någon som står dig nära. Det är oxå viktigt att ha små stunder med samtal med dina närmsta, intima samtal som ger näring och lugn i din vardag.

Dessa recept är, ett från mina mammas fikatips och ett från mitt eget fikatips. Ej svåra att göra, men skänker sån lycka i det lilla. Kaffet får en fin smak och samtalen blir förtroliga. (hoppas jag)

Citronkaka:
1 citron, rivet skal + 2 msk citronsaft
3 ägg

2 dl strösocker
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
100 g smör, smält (avsvalnat)
½ dl mjölk
3 dl vetemjöl
Garnering
florsocker 
GÖR SÅ HÄR
1. Sätt ugnen på 175 grader. Skölj och torka citronen noga. Riv citronskalet fint och pressa ut 2 msk citronsaft.
2. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Blanda bakpulver, vaniljsocker och vetemjöl och rör ner det i äggsmeten ihop med mjölk, smör och citron. Blanda snabbt ihop allt till en slät smet.
3. Häll smeten i en smord och bröad sockerkaksform, ca 1 ½ liter.
4. Grädda kakan längst ner i ugnen i 35–40 min. Låt den svalna i formen innan du stjälper upp den på en tallrik. Pudra över florsocker före servering.

Banankaka

  • 1 ägg
  • 1½ dl socker
  • 2 mogna bananer
  • 4 msk grädde
  • 50 g smör
  • 2 1/4 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • ½ tsk bikarbonat
  • 1 tsk vaniljsocker
  • Så här gör du

    1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en kakform, ca 1½ l. Smält smöret och låt svalna. Mosa bananerna med en gaffel.
    2. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Rör ner bananen och smöret. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat och vaniljsocker. Rör ner blandningen i smeten och rör ner grädden.
    3. Häll smeten i formen och grädda ca 45 minuter.

    Ja njut av det goda som finns, dock i rimliga mängder. Min mamma och jag har haft många soliga samtal till hennes mat och just då kaka.

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar