lördag 5 augusti 2023

Van Gogh - min älsklings konstnär...


 Just nu läser jag mycket om Vincent Van Gogh, denna otroligt duktiga konstnär från Nederländerna. Han har för mig ett sånt skimmer över sig av ödmjukhet och godhet, att man bara vill omfamna honom. Att han fick ett hårt liv, har vi alla läst om med tragik runt hörnet mest hela tiden. Hans bror Teodor, blev hans stora vän, som på många sätt hjälpte honom i tillvaron. Vilken tur, då vi aldrig fått beskåda allt Vincent skapade. 

Hans liv berör mig. Hans känsliga själ, som han står upp för i så många brev till sin bror, är som poesi att läsa. Han är en sann människa för det han står för och älskar den värld han är satt i på ett väldigt religiöst sätt. 

Dessa böcker jag läser bildar bilden av honom, genom att läsa mellan raderna. Det finns inget ont i honom och ändå råkar han ut för stor tragik. Tavlorna berättar om hans känslighet för natur och människor. Med vardagliga motiv får man insikt i vardagen sent 1800 tal. Penseldragen är tydliga och koloristiska. Vilket för mig gör dem väldigt levande. 

  • Hans älskade som livet av Irving Stone 
  • The Letters of Vincent van Gogh (Penguin Classics)
  • Vincent van Gogh av Ingo F.Walther (Taschen)
  • Van Gogh - His life and works in 500 images av Michael Howard
 Här är en dokumentär om hans liv : Van Gogh 1999  

Hans konst finns representerad på många museum runt världen. Van Gogh museet i Amsterdam innehar den största samlingen. På Metropolitan museum i New York såg vi några av denna stora konstnär. 

 




  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar