tisdag 14 mars 2017

Documenta 14 i Aten och Kassel 2017.


Denna utställning i samtida konst kommer i år vara i både Kassel och Aten, då arbetsnamnet är " Att lära från Aten". Utställningen ordnas vart femte år i Kassel. I år kommer den att vara mellan den 10 juni och 17 september. Konstnärerna i denna utställning är ett lag som ställer då ut i båda städerna. Kuratorn för utställningen är Adam Szymczyk, en polsk man född 1970. Utställningen är den största i världen. 

Calle, min sambos vän, är den man som har berätta om detta goa. Calle säger att den konst som ställs ut här är otroligt svårtolkad, då det är nya influenser som visas här. Jag är så nyfiken, vi får se om jag har chans att komma hit, vem vet, det hade varit jätteroligt. 

Calle och jag har en gemensam konstnär som på sin tid var väldigt revolutionerande, Marcel Duchamp, en dadaist. Vi gillar honom skarpt, kanske Calle mer än jag, då han också var schackspelare. Vi får hoppas att denna utställning i Kassel och Aten, föder en ny Duchamp och då även en som spelar schack. Hade det inte varit ypperligt, Calle!? 

Kram från Petra.     

1 kommentar:

  1. En ny Duchamp vore fantastiskt. Men Marcel var ju unik. Frågan är om det ryms två sådana på vår planet?

    SvaraRadera