måndag 13 mars 2017

Anna Clarén


Anna är född 1972 i Lund. Hon är utbildningsansvarig på Nordens Fotoskola, Biskop-Arnö. Tre utställningar har hon hunnit med, Holding (2006), Puppy Love (2009) och Close to home (2013).

2010 fick hon även ett arbetsstipendium av Svenska författarfonden på 5000 kronor. Med dessa pengar skrev han även boken Close to home, densamma titel som sin utställning 2013. 

"När jag var nio år köpte jag min första kamera med hopsparade pengar, kameran var en billig pocketkamera med tre tillhörande blixtkuber. Jag fotograferade allt i min omgivning. Alla bilder sattes sedan samman i små album som jag bläddrade i om och om igen. Dessa bilder är i dag tunna, skira och har bleknat av tidens tand. Det är inte så mycket själva innehållet i dessa bilder som har inspirerat mig i dag utan snarare den besatthet som jag kände av att dokumentera allt i mitt liv. Bilderna blev som ett bevis på min existens, ett bevis på att jag var en del i ett större sammanhang. Alla bilder var ett försök att föreviga, nagla fast ögonblicken som utspelade sig framför mig. " Text av Anna själv.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar