måndag 30 november 2015

Sångare med good feeling

Jag har samlat tre sångare med tre olika sound, där feelingen är på högsta nivå. Tre högst härliga personliga män med egna stil och med texter så man ryser av välbehag. De har berikat världen med deras poetiska texter. Musiken till dessa texter är deras egen, de är förgångare till många andra artister.
 
 
 
Först ut är Bob Dylan, född 1941 i Minnesota. Har egentligen det fina namnet Robert Allen Zimmerman. Spelar gitarr, keyboard och munspel. Är en verklig legend inom sin genre. 1994 gjorde han en låt som heter Dignety. Finns på hans samlade album "Greatest hits volume 3".
Här är länken till denna låt.
 
 
Freddie Mercury får bli nästa härliga lirare. En sångare som efter sin död 1991 blev vald i Sverige till den störste rockstjärnan i världen. Född i Zanzibar 1946 under ett namn Farrokh Bulsara. Spelar piano och gitarr. Kom med sitt halva mikrofonstativ att erövra världen med sina häftiga rocklåtar. 1980 kom albumet "Made in haven" och en låt från denna skiva är It´s a Beautiful day. Här är länken till denna låt.
 
 
Tredje härliga sångare är Stevie Wonder född 1950 i Michigan. Han är pop, soul och funk kungen och har med Motown sound fått världen att gunga. Som blind man  behärskar han både piano, congas, munspel och basgitarr. Hans stora inspirations källa är Ray Charles. På albumet "Songs in the key of Life" sjunger han låten Sir Duke. Här kommer en länk till denna låt.
 
Alla dessa låtar har gett mig härliga minnen om stunder i mitt liv då det har svängt runt omkring mig.
Sir Duke var inledningsmusiken till sommarmorgnarna på TV 1 då sommarlovstv hade sändningar för ungdomar/barn. Tror detta var någon gång på 70-talet.
It´s a beutiful day lärde jag känna genom albumet Made in haven som min bror ägde och jag "lånade" ett tag. Jag har det fortfarande hos mig.
Bob Dylans Dignety hittade jag som singel i skivdisken på folk o rock i Malmös goa skivaffär. Dessa låtar har fått jag har presenterat här har bildat min smak för musik. Och jag har fått mersmak till artisternas alla låtar. Fantastisk feeling har lämnat spår i själen.   
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar