torsdag 15 oktober 2020

Thailand - ett land i fjärran östern

Thailand har för mig varit ett land långt bort och då så avlägset att jag inte trott att jag skulle komma dit. Med min mans intresse för schack, har jag haft två tillfällen att vistas i landet. Jag känner mig priviligierad att få ha kommit hit, då detta har varit en dröm att vistas här någon gång.  

Min första resa hit gjorde jag ensam, då Björn redan var där. Kändes som om jag skulle resa till månen, så långt bort var det för mig. Det fanns ett antal känslor i kroppen när denna resa gjordes. Mamma hade dött några månader innan, så känslorna var åt alla håll. Biljetten till resan var bara beställd tre dagar innan avresa, allt hade bestämts så snabbt. Qatar Airways var bolaget jag åkte med, och det var precis som om det var meningen med att få resa dit, då allt med min resa synkroniserades med Björns planer och då också hemresa. 


Bilden ni ser här är en vy över Bangkok från vårt hotell Hilton. Floden som flyter genom Bangkok heter Choa Phiraya River. Där färdas dagligen båtar åt alla håll med gods eller alla de turister som skall till alla de sevärdheter som ligger vid flodkanten. 




Här är då Hua Hin med sin långa och breda strand. Baden här är underbara, kanske inte för dykning med dock för att simma här längs kusten. Stranden kantas av hotell och restauranger, bakom stranden löper huvudgatan längs hela kusten. Hua Hin både fin semesterort likväl för permanent boende. Bakom huvudgatan ligger alla de gatedcommunitis som attraherar svenskar och andra européer.

I Hua Hin´s hamn ligger hus och restauranger på pålar. Ett verkligt pittoreskt ställe, där vi bott några dagar. Vi hade då fin utsikt över havet och den livliga gatan som gick genom området. Vi hoppas komma tillbaka hit och njuta av detta goda vi hade här.



I Bangkok har jag varit vid två tillfällen. Första gången bodde vi på Dusit Thani , ett nu nerlagt hotell. Vi hade många sevärdheter runt knuten, som vi då hade chans att besöka under vår vistelse. Bangkok erbjuder mycket för den som vill tusrista här. Palats, tempel, gyllene Buddhas, marknader och parker. Allt blandat i en härlig mix. Stadens puls är hög och kan ibland verka lite skrämmande. Bilar, taxis och tuktuks kör snabbt fram på gatorna, är man inte van kan det lätt bli stressande, kanske också för att värmen är hög.  




När man är i Thailand, vill man gärna uppleva magin som finns på alla dessa paradisiska stränder som sträcker sig längs kusterna här. Vit strand som bereder ut sig och vatten som är badkars varmt. Två stränder jag kom till var Coca Cola beach i Mea Pim och den långa stranden på ön Kho Samet. Härliga ställen för avkoppling och njuta av dess skönhet.



Vi har då kommit till Thailand pga. tävlingar i schack. Bangkok Open går här vart år i april. En rolig tävling väl organiserad som attraherar deltagare från hela världen. Pattaya var den först platsen vi kom till för den tävling som skulle gå i stapeln år 2016. Vi bodde flott under tiden här på två olika ställen, Seaview Hotell och Dusit Thani. Pattaya är en stad med många ansikten, mycket tenderar rikta sig mot den sexturism som då finns i landet, men man kan hitta gobitar här, som till exempel den Floating Market jag kom till med min nyvunna vän här från Thailand.   




Vi hoppas komma till Thailand fler gånger, då vi njuter av gästvänligheten och det fina klimat som finns här. Naturen är storslagen och som helhet är detta ett land med stor potential för oss att göra långresor i. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar