söndag 11 september 2016

Portugisisk vinprovning med tjejgänget.


Denna lördag valde jag att ha mina tjejkompisar på besök. Vid sex tiden anlände dem och med full förväntan satt vi oss vid ett bord, där alla fick tre glas att då prova tre olika portugisiska viner. Jag hade valt denna kväll två vita och ett rött. Alla var täckta vid provningens början, stämningen steg och vi smakade på dessa tre helt olika flaskor vin.
Det första var ett pärlande vin, lite likt en Cava. Go friskhet och med en ungdomlig smak. Vidigal heter vinet och passar allas plånbok, då du kan köpa det på systemet för 59 kr.
 
 
Nästa vin vi provade var ett mer komplett vin och med en helt annan karaktär. Ett vin du äter goa skaldjur till och njuter av dess fina runda smak. Helt annan prisklass kommer du upp i nu, då detta vin kostar 119 kr. Dess namn är Alvarihno Contacto och är ett väldigt gott val då det smakar av fina fruktiga och kryddiga smaker.
 
 
Då kommer vi till det röda vin jag hade valt. Ett rött vi jag läst om i alla de tidningar om mat kombinerat med vin. Detta vin smakade fantastisk gott, en fin mjuk smak som passade till den mat som jag sen bjöd på. Ett vin av den lättare karaktären. Många goa tillrop kom när vi täckte av detta vin, då faktiskt några hade druckit det innan. De kände nu inte igen smaken och blev förvånade och glada att just detta vin var med. Vinet heter LAB och har en kostnad på 79 kr.
 
 
För att då få bästa möjliga utdelning på så goda viner, åt vi portugisisk mat. Mat som hade alla de smaker som klär Portugals sätt att laga mat. En blandning av kött och skaldjur, där jag ej behövde tillsätta varken salt eller peppar. Grytan innehöll, cabarnosskorv, kassler, skinkgrytbitar, musslor och räkor med skal. Massor av tomat, vitlök och paprika blandades med detta goa. Det hela fick koka i vit vin, då detta serverades hade jag också bröd och aioli till.
Kvällen blev super lyckad och jag tackar Mia, Mona, Monika, Cecilia, Karla och Jeanette att ni gjorde min vinprovning så härlig.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar