lördag 18 januari 2014

Louisiana konstmuseum


Louisiana är nog det vackraste museet jag har någonsin varit på. Det ligger väldigt vackert vid Öresunds vatten och dess park går ända ner till vattenbrynet. De har de bästa utställningarna man kan tänka sig. Är alltid med i sin samtid. De besök jag har gjort här har både varit välplanerade och spontana. Aldrig har jag gått här besviken här ifrån.
 
De vackraste statyer står i början av Louisianas korridorer. Det är de långsmala människorna av Giacomtti. Verk som symboliserar människan på sitt allra sköraste sett. Jag måste alltid se dessa innan jag börjar min tur genom galleriets stora salar.

Ett annat måste är att äta något gott från kaffet eller restaurangen sås som räkmacka med ett glas vin och en kopp kaffe med wienerbröd och känna sig helt ruinerad. Men gott är det.

Museet invigdes i augusti 1958 och har därefter byggts ut flera gånger. Chef är sedan 2000 Poul Erik Tøjner. Museet är byggt på en tomt där det redan stod en villa med namnet Louisiana. Den uppfördes av hovjägmästare Alexander Brun 1855 och han var gift med tre kvinnor som alla hette Louise och han döpte villan efter en av dem. Villan finns fortfarande kvar och museets byggnader vuxit med utgångspunkt från den.

Att ta sig hit från Sverige är det bara att ta sig över sundet och sedan ta det lilla tåget till Humlebeck. Därifrån får man gå en stund genom bokskog för att sedan komma fram till den lummiga "villan".

Det är ett härligt besök för stora och för små och den bästa tiden är vår och sommar då du kan njuta av den fina parken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar