söndag 20 januari 2019

Böcker att läsa 2019



Att få dyka in i en bok är att få dyka in ett äventyr som tar dig från den verklighet du lever i. Det är väldig avslappnat att få leva sig in i dess fiktion och bara få vara i dess historia, som sveper dig likt en dröm. Jag har nu planerat mitt bokår, det kommer bli många spontant lästa böcker, men några har jag dock tagit fram som måsten, detta år.

Här är min bokhög:
 
  • Blonde av Joyce Carol Oates. En bok om Marilyn Monroes liv. Jag har börjat på den, läst ca 200 sidor, har dock 600 kvar. Den är lika fascinerande som den är tragisk. Den kom ut år 2000, detta människoporträtt är skriven på ett nyanserat och välskrivet sätt. Den bör läsas, då detta människoöde får mer förståelse.
  • Hjärtslaget i Rosengädda av Emma Hamberg. Detta är den fjärde boken i serien om Rosengädda. Jag skrattar och gråter om vartannat, denna bok får en att känna sig levande. Man vill så gärna vara en del av alla de karaktärer i romanen.
  •  Projekt Rosie av Graeme Simsion. En bok om att vilja gifta sig. Vi skall läsa den i vår bokklubb som vi startade förra året. Mycket skratt i denna bok.  
  • Brott och straff av Fjodor Dostojevskij. En roman jag varit mycket nyfiken på, då den har en känsla för speciell psykologisk skildring av de människor i boken. Fjodor av god insikt hur människan fungerar. Jag hoppas den kommer ge nya perspektiv i och om kriminella psyken.
  • The complete book of chess strategy av IM Jeremy Silman. Denna bok skall lära mig den insikt jag behöver i mitt nybörjarspel i schack. Den är uppbyggd på öppningar, mellanspel och slutspel i en överkomlig mix. Jag tror på denna till den lärdom i schack, som jag behöver. 
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar