söndag 26 maj 2013

Hyllning till min pappa.




Det var min pappa, Agne Olsson, som på 80-talet började inspirera mig för målning i olja. Han umgicks då med hobbykonstnären Erik Swane och den erkände konstnären Clyde Persson. Deras älsklingsplatser att måla på var strandklitterna  i Falsterbo/Skanör. Pappa målade upp ett hav av målningar och jag tog mycket intryck av hans konst. Tillsammans började vi på en målarkurs på fritidsgården i Höllviken. Under denna tid målade vi i stort sätt bara stilleben. Vilket är ett bra sätt att lära sig om ett verks komposition, d v s hur det är sammansatt på.

Pappas målningar finns spridda hos familj och vänner. Min älsklings tavla är den målad i Kämpinge över fiskehoddorna där. En fin tavla med stor koloristisk sammansättning. Jag kan känna sensommarens ljumma vindar svepa över ängarna och husen. Men som sagt han har gjort många verk och alla har sin speciella ton av färger.



Pappa och jag vi besökte många utställningar på Louisiana och Malmö konsthall. Utflykter som var kantade med mycket glädje. Målningarna vi såg fascinerade oss väldigt, vi kunde studera penseldragen och förundras av deras klockrena elegans. För pappa var det kompositioner likt mästerverk i musik, där han också kände sig hemma. I sina yngre dar spelade han kontrabas. Lite jazzinfluerad musik som avsmakades av en skara lyssnare i Malmö.

Pappa var en sann livsnjutare och tog livet med ett lugn som har räddat honom många gånger. Han fick uppleva mycket gott i livet men hans liv kantades också av svår sjukdom. Idag vilar han på Rängs kyrkas minneslund. En vacker plats för ett gott hjärta som hans. Vi är många som minns honom och hans otroliga värme och humor.

 Tack pappa för allt du har lärt och visat oss. Vi håller dig i minnet för alltid.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar